Amikor felveszünk egy podcastet, millió dologra odafigyelünk – jó minőségű hang, izgalmas téma, legyen lendülete, de követhető maradjon a hallgatónak, igényes utómunka és a többi és a többi… És ezt nagyon helyesen is tesszük, ez mind-mind kell egy jó podcast adáshoz.
Na de mit érsz vele, ha nem jut el az emberekhez?
Hogy ezt elkerüld, ahhoz nagyon kell egy dolog: A JÓ CÍM!
Még tavaly beszélgettünk Mándó Milánnal a minner.hu alapítójával a saját podcastjében – itt tudod meghallgatni az adást – és ő mondta azt, hogy ma már a podcast piacon sokkal inkább “médiás” fejjel kell gondolkozni mint korábban! Tökéletesen igaza van és ez érvényes a címadásra is.
Tudom most mire gondolsz – utálod a bulváros, hangzatos címeket. De nem véletlen, hogy a bulvárlapok úgy adnak címet, ahogy!
Gondolj csak bele. Felgyorsult a világ, hódít a short videó formátum, nem olvasunk hosszú szöveget, alig 1-2 másodperc alatt döntünk, hogy mit akarunk és mit nem akarunk megnézni vagy meghallgatni. Ebben a világban tehát nem várhatod el az emberektől, hogy rákattintsanak a podcastedre, ha annak már a címe is unalmas!
Persze azért ne ess át a ló túloldalára sem, ne tedd komolytalanná a tartalmadat.
Gyakran látok olyan címeket, hogy “beszélgetés XY-al”. Oké, és a hallgatók tudják ki XY? Ha igen és ismert mondjuk abban a körben, akiknek szól a podcast, még jó is lehet. De az esetek túlnyomó többségében nem ez lesz a megoldás.
(Egyébként nyugodtan tedd bele a címbe a vendéged nevét, de semmiképpen se ez legyen a központi elem!)
Na de hogy adj jó címet?
Legyen figyelemfelkeltő és ezt több módon is el tudod érni. Jó formula lehet bizonyos esetekben a probléma központú cím, ami mondjuk sok embert érinthet:
“Így szabadulj meg…” “Ha ez a problémád, így tudod megoldani” “Mostantól nem kell…”
Kimondottan jó ötlet, ha valami aktuális problémára reflektálsz, ami sok embert érint: “Megeszi a pénzed az infláció? Védd meg a megtakarításodat!” “Ha drága a benzin, csökkentsd az autód fogyasztását, elmondjuk hogyan!” „Minden, amit tudnod kell a választások előtt egy évvel” (Azért persze ne hazudj, illeszkedjen a cím a mondanivalóhoz 🙂 )
Illetve az én kedvenc trükköm: a vágásnál mindig keresek néhány erős mondatot – ezekből lesznek a kiemelt gondolatok az intróhoz, illetve szükség esetén a short videókhoz – és a legjobból faragom a címet!
Bármelyik módszert is alkalmazod, mindig az lebegjen a szemed előtt, hogy jó első benyomást csak egyszer tehetsz – és ez az első benyomás a podcastednél a cím lesz!
Ha úgy érzed, hogy itt az idő belevágni a podcastelésbe és nem szeretnél (többek között) a címadással szöszölni, keress meg bátran!