Ezért látsz teljesen különböző hallgatottsági statisztikákat a podcast platformokon

09.16.2024

Attól függően, hogy hol hostolod (vagyis honnan “küldöd szét a világba”) vállalkozásod podcastjét, különböző statisztikákkal fogsz találkozni. Letöltés, hallgatottság, teljes hallgatottság, elkötelezett hallgató, feliratkozó… Baromi jó érzés, mikor látod, hogy ezek a számok szépen növekednek, de pontosan mit jelentenek? Ennek járunk ma utána egy kicsit.

Nézzük az alapokat:

Letöltés: ez azt jelenti, hogy hányszor töltötték le az epizódot. Vedd észre, hogy ez CSAK a letöltést jelenti, nem a lejátszást, ez fontos, mert a podcast appok egy része automatikusan letölti a feliratkozók készülékére a legfrissebb adást.

Hallgatottság vagy lejátszás: ez azt jelenti, hogy hányszor nyomta meg ember a lejátszás gombot – itt mindjárt van egy különbség a letöltések számához képest.

Streamelés: ez a podcastek világában nem igazán értelmezhető, hiszen a fentiekből is látszik, hogy nem klasszikus értelemben vett streamelésről van szó, hiszen a podcast fizikailag letöltődik a hallgató készülékére. Ha mégis streamelésről beszélünk, akkor lejátszásra vagy hallgatottságra gondolunk. 

A teljes hallgatottság pedig nem következik egyenesen a letöltések számából. 

Hogy pontosan hányan hallgatnak meg egy podcast epizódot, azt egyik host társaság sem tudja, csak azt, hogy hányan töltötték le. Az appok tudják azonosítani, hogy egy adott epizódon történt-e lejátszás vagy sem, de ezt nem igazán osztják meg a host felé. Tehát ha valahol 2000 letöltést látsz, az valójában nem okvetlenül jelent valóban 2000 hallgatót.

Alapvetően egyébként az IAB felállított néhány standardot, hogy hogyan lehet letöltésekből kalkulálni hallgatottságot, de pont a legnagyobbak (Spotify, Apple, Youtube) nem ezek alapján számolnak, úgyhogy ezt most nem is feszegetjük tovább. 

Mindebből következik, hogy ha jelentős eltérést látsz pl az Apple Podcast és a Spotify hallgatottsága között, az nem okvetlenül jelenti azt, hogy ténylegesen ekkora különbség van, egyszerűen máshogy számol a két platform.

Mielőtt viszont elmenne a kedved az egésztől, mondom a jó hírt: ha belépsz az egyes platformokhoz, ott találhatsz részletesebb statisztikákat.

Ebből kiderül, hogy az Apple például egyáltalán nem mér letöltéseket, kizárólag lejátszást, tehát amit ott látsz, az fedi a valóságot, sőt, még arról is kapsz statisztikát, hogy pl egy adott epizód lejátszása hol esett be. Például ha azt látod, hogy 2 és 2 és fél perc között a hallgatók fele kikapcsolta az adást, akkor azt érdemes megnézni, hogy mi az, ami ezt kiválthatta. 

A Spotify sem mutat letöltéseket, csak hallgatottságot, viszont részletes statisztikákat kaphatsz arról, hogy hogyan találják meg az emberek a podcastodat és részletes demográfiai mutatókkal is gazdagodhatsz. A Spotify esetében egyébként ha valaki legalább egy percig hallgatja az adást, az már meghallgatásnak minősül. 

A YouTube-on kaphatod talán a legrészletesebb információkat, nem csak azt tudhatod meg, hogy melyik pontnál veszítetted el a hallgatóidat, de akár összehasonlítást is kaphatsz más videókkal. Bőven vannak részletes statisztikák, ebbe most nem is mennék bele jobban, a YouTube baromi jól dokumentált, ha szeretnél, erről biztosan találsz mélyebb infókat. 

Összefoglalva: a különböző podcast platformokról érkező adatok összehasonlítása nem könnyű, már csak azért sem, mert alapvetően máshogy működnek. Az Apple például le is állítja egy idő után az automatikus letöltéseket, ha nem hallgatod, mások viszont nem, a Spotify meg eleve nem tölt le semmit automatikusan, csak ha a felhasználó kéri. 

Bízom benne, hogy ezzel tudtam segíteni egy kicsit, hogy ezzel a poszttal tudtam segíteni egy kicsit megérteni, hogy miért láthatsz akár látszólag egymásnak teljesen ellentmondó számokat a podcast hallgatottsági statisztikákat böngészve. 

tetszett?

Iratkozz fel és mindig közvetlenül megkapod a legfrissebb írásokat a podcastok világából!

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szerző

Egy Airbus A320-as repülőn ültem, amikor beleszerettem a podcast műfajba. Ez olyan 2013 körül lehetett, Svédországba repültem és az iPodomra töltöttem le egy – azóta sajnos megszűnt – filmes podcastot. Imádtam, itt szippantott be a podcast.

gaspar_milan_podcastsherpa

Kövess a közösségi médiában is!

Olvass tovább

Kapcsolódó

Spotify:több feliratkozó, gyorsabb organikus terjedés?

Spotify:több feliratkozó, gyorsabb organikus terjedés?

Ennek a posztnak az ötletét Ferkai Marcelltől, az Edzőkirályok, a Hatáskeltők és a Tiktokerek podcastok készítőjétől kaptam, innen is köszi! Marci felvetése az volt, hogy vajon a Spotify-on mekkora jelentősége van a feliratkozó számnak a podcastok terjedése...

bővebben