Minden korábbinál részletesebb kutatást közölt az NMHH vagyis a nemzeti média és hírközlési hatóság a magyar podcast piacról, talán az egyik legrészletesebbet, ami készült valaha Magyarországon. Az kiderült belőle, hogy sok tekintetben nagyobb a hazai podcast piac, mint ahogy azt eddig becsültük.
Ha inkább meghallgatnád, a Spotify-on, a Youtube-on és az Apple Podcasten is elmondom a legfontosabbakat a kutatásból.
A felmérés a tavalyi év végén és az idei év elején készült és idén tavasszal hozták nyilvánosságra, tehát frissnek mondhatjuk.
Ezekből az adatokból kicsemegézgettem a legfontosabbakat. Akit mélységében is érdekel ez a téma, rengeteg érdekességet lehet megtudni belőle, de hogy ne csapjunk át egy teljesen száraz felsorolásba, úgyhogy csak a legizgalmasabbakat vettem ki. A teljes tanulmányt megtaláljátok az NMHH weboldalán.
Számomra az egyik legmegdöbbentőbb adat az volt, hogy a Magyar internetezők több, mint fele havonta legalább egy podcastet meghallgat. Ez még önmagában nem mond sokat, de ha hozzáteszem, hogy a teljes népesség több, mint 90%-a internetfelhasználónak minősül, ez nagyjából azt jelentheti, hogy több, mint 4 millió olyan ember él Magyarországon, aki havonta legalább egyszer hallgat valamilyen podcastet! Döbbenetes szám egy 9,5 milliós országban.
A rendszeres hallgatók száma ez alapján olyan 2 millió körül van, ugyanis körülbelül a lakosság negyede hallgat hetente több órán át is podcastet.
Egyértelmű hát, hogy a podcast piac meredeken emelkedik továbbra is.
Éppen a legutóbbi Hangos Business adásban beszéltem arról, hogy egy amerikai kutatásból nemrég kiderült, hogy a Z generáció nem is okvetlenül igényli azt, hogy videós formátumú podcastekhez jusson hozzá – ennek a miértjeit kicsit kifejtem, de ha mélyebben érdekel a téma, hallgasd meg a Hangos Business podcast előző epizódját.
Akkor még óvatosabban fogalmaztam, mert azt mondtam, hogy az amerikai piac adatai később szivárognak be hozzánk, hát azt hiszem, tévedtem. Abban ugyanis többé-kevésbé konszenzus alakult ki a magyar megkérdezettek körében, hogy podcast tulajdonképpen egy olyan műsor, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, ha nem nézzük, csak hallgatjuk.
Ennek ellenére hallgatók 93 százaléka YouTube-on szokott podcastot nézni/hallgatni, 70 százaléka pedig úgy nyilatkozott, hogy ez az elsőszámú platformja, tehát itt is igaz, hogy nem engedheted meg magadnak azt a luxust, hogy a podcasted ne legyen fent a Youtube-on, de egyáltalán nem kötelező a teljeértékű, vagyis több kamerás videofelvétel, bőven jó tudsz lenni akár egy hangspektrum animációval is, ezzel biztosan nem kerülsz számottevő hátrányba.
Arról is sokat szoktunk beszélni, hogy milyen körülmények között hallgatunk tipikusan podcasteket. Számomra meglepő a kutatás megállapítása, miszerint a többség otthon hallgat podcastet, a hallgatók nagyjából kétharmada így nyilatkozott. Viszont itt is elsősorban háttértevékenységként jelentkezik, tehát a megállapítás igaz, hogy olyan helyzetekben, vagy tevékenységek közben hallgatunk valamilyen tartalmat, ami nem igényel igazán kognitív figyelmet, ilyen lehet például a házimunka, ha ragaszkodunk az otthoni tartalomfogyasztáshoz.
Nagyon érdekes és némileg megdöbbentő, hogy hogyan találnak rá a hallgatók a podcastekre. Az a helyzet ugyanis, hogy a hallgatók túlnyomó, túlnyomó többsége azt hallgatja meg, amit valami algoritmus elédob és izgalmasnak tűnik, alig a hallgatók fele az, aki tudatosan keres magának hallgatnivalót.
Ez szerintem elképesztő adat és két nagyon fontos tanulsága van: az egyik, hogy nem hanyagolhatod el a podcasted népszerűsítését! Szinte kötelező, hogy short videóval, valamilyen közösségi tartalommal vagy egyéb módon az emberek szeme vagyis ebben a konkrét esetben a füle elé tedd a podcastet.
A másik dolog pedig az, amiről éppen a múltheti blogcikkben írtam: nagyon, nagyon figyelj oda a címadásra, mert ez lesz az egyik első benyomása a műsorról az odatévedőnek! Muszáj, hogy figyelemfelkeltő legyen! Hogy én mit javaslok, azt bogcikként is kitettem a podcastsherpa oldalra, ha nem vagy feliratkozva a hírlevélre, ott el tudod olvasni.
Több olyan tényező van, ami alapján az egyszeri hallgató dönt arról, hogy meghallgat-e egy adott tartalmat, de ezek közül a legfontosabb, hogy mennyire érdekes az adás témája, ezt pedig egy jó címadással, vagy egy ügyesen kivágott erős short videóval ki tudod emelni!
Ha a tematikát állítjuk fókuszba, akkor az emberek elsősorban olyan műsorokat, témaköröket részesítenek előnyben, amelyek révén tartalmilag tudnak gazdagodni, és a műsorok révén új ismeretekre, információkra tudnak szert tenni (70%). A kikapcsolódás, a szórakozás vágya kevésbé viszi az embereket a podcastok irányába (54%).
De nem csak egy-két témakör képes bevonzani a hallgatókat a podcastok világába, hiszen a megkérdezettek átlagosan nyolc-kilenc témakört is kiemelnek, amikor a kedvelt podcasttémakörökről nyilatkoznak. Első helyen a hírek/aktualitások (71%) és ezzel szoros összefüggésben a közéleti témák (58%) jelentkeznek, de mellettük a humoros tartalmakat (68%) vagy a tudományos, ismeretterjesztő tartalmakat is keresik (62%). A lista élmezőnyében lelhetők fel a mentális és testi egészséghez szorosan kapcsolódó témák is (életmód: 54%, pszichológia, önfejlesztés: 53%, gasztronómia: 47%). Érdekes módon meglepően nagy tábora van a bűnügyekkel foglalkozó podcastoknak is (43%).
A hallgatók 57 százaléka jelezte, hogy találkozott már valamilyen reklámmal egy podcaston belül (termékmegjelenítéssel, támogatói üzenettel) és nyolc százalékával fordult elő, hogy egy podcastban hallott információ hatására meg is vásárolt valamilyen terméket.
Szóval még mindig azt gondolod, hogy nincs hely a te podcastednek is a piacon? Gondold újra!