Spotify:több feliratkozó, gyorsabb organikus terjedés?

05.10.2024

Ennek a posztnak az ötletét Ferkai Marcelltől, az Edzőkirályok, a Hatáskeltők és a Tiktokerek podcastok készítőjétől kaptam, innen is köszi!

Marci felvetése az volt, hogy vajon a Spotify-on mekkora jelentősége van a feliratkozó számnak a podcastok terjedése szempontjából. Járjunk utána ennek.

Hivatalos állásfoglalást ezzel kapcsolatban nem találtam, de úgy tűnik, hogy valami köze mégiscsak van a kettőnek egymáshoz.

A Spotify algoritmusa egy kicsit máshogy működik, mint pl az Apple Podcasté, a Spoti ugyanis nem feltétlenül ajánl fel organikusan egy egész csatornát, hanem csak egy-egy epizódot emel ki az ajánlások közé.

Ez abból fakad, hogy a Spotify eredetileg zenei platform volt, tehát egy podcast csatorna egy epizódja tulajdonképpen ugyanaz, mint egy zeneszám egy albumról. 

Ez nem baj, hiszen így nem csak a csatorna, hanem egy-egy epizód tematikája és kulcsszavai alapján is tudja az algoritmus ajánlani a podcastokat. Ez pedig azért fontos, mert a hallgatók egyre gyakrabban az app ajánlásai alapján találkoznak újabb és újabb műsorokkal. 

A Spotify a podcastokat különböző kategóriákba (chart) sorolja, régiónként, tehát Magyarországon nem fogja a Dél-Amerikában legnépszerűbb podcastot ajánlani. A chartok közül a legnagyobb értelemszerűen a Top, az itt ajánlott podcastok nyilvánvalóan azok, amelyeket a legtöbben hallgatnak, tehát itt máris van egy nyilvánvaló összefüggés a terjedés és a már meglévő feliratkozók száma között. Hasonló a helyzet a Trending esetében is, ide azok a podcastok kerülhetnek be, amelyeket az utóbbi időben sokan hallgattak vagy sok új feliratkozót gyűjtöttek. 

Van egy érdekes sajátossága a Spotify algoritmusának: erről hivatalos infókat nem találtam, inkább csak felhasználói jelzések alapján vonhatunk le olyan következtetéseket, miszerint a

Spotify esetében különösen fontos a listener overlap (magyarul talán hallgatói átfedésnek lehetne fordítani), vagyis, hogy egy adott podcast hallgatóinak olyan más műsorokat fog felajánlani, amelyet az az adott műsor többi hallgatója is követ. 

Még egy érdekes megfigyelés, hogy a “more like this” fül alatt (magyarul nem tudom, angolul használom, de gondolom több hasonló, vagy ilyesmi lehet a fordítás) olyan podcast ajánlások lesznek, amelyek nem csak tematikában, hanem követőszámban/méretben is hasonlóak. 

Ebből a két megfigyelésből is az látszik, hogy bizony van köze a felhasználószámnak az organikus terjedésben a Spotify-on, de arra külön felhívják a figyelmet, hogy “hallgatást venni” viszont biztosan nem éri meg, ugyanis ha ennek a gyanúja felmerül, büntetést is kaphat a podcast, vagyis kevesebb embernek fogja kiajánlani az algoritmus. 

tetszett?

Iratkozz fel és mindig közvetlenül megkapod a legfrissebb írásokat a podcastok világából!

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Szerző

Egy Airbus A320-as repülőn ültem, amikor beleszerettem a podcast műfajba. Ez olyan 2013 körül lehetett, Svédországba repültem és az iPodomra töltöttem le egy – azóta sajnos megszűnt – filmes podcastot. Imádtam, itt szippantott be a podcast.

gaspar_milan_podcastsherpa

Kövess a közösségi médiában is!

Olvass tovább

Kapcsolódó

Hekkeld meg az Apple Podcast algoritmusát! 

Hekkeld meg az Apple Podcast algoritmusát! 

Hogy kerülhet előre a keresőben a Te podcastod is? Erre keressük ma a választ, ebben pedig az Ausha podcast marketing ügynökség lesz a segítségünkre. Saját PSO (Podcast Search Optimization) eszközükkel elég alapos elemzést készítettek arról, hogy az Apple Podcast...

bővebben
A podcastok kipusztítják a hagyományos médiumokat?

A podcastok kipusztítják a hagyományos médiumokat?

Gyakorlatilag minden korosztályban átveszi a podcast a hagyományosnak mondható médiumok szerepét, ez derült ki a KS&R stratégiai és marketing ügynökség felméréséből. Ezenkívül a Z generáció tagjainak jelentős része (több mint egynegyede) és a millennial vagy Y...

bővebben