A Spotify minden évben kiad egy éves podcast trend jelentést, melyben a podcast piac legfontosabb tanulságait gyűjtik össze. Érdemes odafigyelni rájuk, lévén, hogy a legnagyobb podcast hallgatásra használt felületről van szó, ráadásul az Anchor felvásárlásával hosting szolgáltatóként is működnek, így gyakorlatilag megkerülhetetlen szereplőről van szó.
A felmérés a nemzetközi piacról szól, a magyar adatok tavasszal érkeznek várhatóan, de addig is érdemes átböngészni ezeket az adatokat, hiszen előbb-utóbb nálunk is megjelennek ezek a trendek.
A Z generáció fő kulturális tükre a podcast
A podcastok ma már nem csak szórakozást jelentenek. A Z generáció tagjai, vagyis az 1995 és 2009 között született fiatalok több mint fele, a mai kultúra leghitelesebb tükreként tekint a podcast műfajra, hiszen úgy értékelik, hogy ez a médium olyan témákat és ötleteket dolgoz fel, amelyek meghatározzák mindennapjainkat
Már nem csak a fiatalok műfaja a podcast
Habár még mindig a 18 és 49 év közötti korosztályban a legnépszerűbb a podcast műfaj, 2023-ban az érettebb korosztály is felfedezte magának ezt a tartalomfogyasztási formát. Az 55 és 64 év közötti hallgatók száma 65%-al emelkedett egyetlen év alatt
Kultúra, társadalom, egészség az első helyeken
A személyes fejlődés és a társadalmi szerepvállalás növekedése látszik a legnépszerűbb podcastok tematikájában – hiszen a legtöbben továbbra is a társadalom, a kultúra, az egészség valamint a wellness témák iránt érdeklődnek. Ugyanakkor rohamléptekben növekszik a “celebrity” kategória is, vagyis a sztárok élete továbbra is vonzó a hallgatóság számára.
A legnépszerűbb nemzetközi podcasterek több milliós hallgatói számra számíthat adásonként, ami példátlan elkötelezettséget mutat. Ezek a sikerek mutatják a személyes és célzott történetmesélés erejét, ami tökéletes eszköz egy lojális közösség építéséhez.
A Spotify felmérése rámutat arra is, hogy a márkák könnyedén kihasználhatják a podcast hallgatók magas elkötelezettségét arra, hogy növeljék a termékeikbe vetett bizalmat. A fogyasztók kétszer(!) nagyobb valószínűséggel ismerkednek meg egy márkával podcastot hallgatva, mint más felületeken keresztül, a hirdetési stratégiáknak is figyelembe kell venniük ezt a tendenciát.
Ezt támasztja alá az a megállapítás is, miszerint a podcast hallgatók 58%-a reagál valamilyen módon az adásban elhangzó reklámokra. Ez a lenyűgöző konverziós ráta teszi megkérdőjelezhetetlenné a céges podcastot, mint marketing csatornát.